Vitrindeki nizam ve intizam da arkasındaki asıl maksada işaret ve hizmet eder.
Yani mağazadaki vitrinin güzel ve ahenkli olması, arkasındaki asıl malları pazarlamak içindir.
Yoksa sırf müşteriye bir hava olsun diye vitrine bir nizam ve ahenk verilmez.
ALLAH bu dünyayı tanzim ederken, ahiretin gerekliliğine ve ona işaret olacak bir şekilde tanzim etmiştir. Dünya ahirete bir vitrin ve numune olmasından, ALLAH’ın isim ve sıfatlarına işaret ediyor, ama tam mazhar olamıyor.
Dünyada tecelli eden isim ve sıfatlar kurgu ve vazife olarak kemaldedir, ama bütünü ile tecelli etme noktasında kemalde değildir.
Zira isim ve sıfatlar tecelli ederken, kendi sonsuz mana ve kemalini gösterme meylinde iken, başka bir isim onu mizana çeker, genel maksadı ve gayeyi bozdurmaz, onu sınırlandırır.
Bu da o isimlerin kemali ile tecelli edeceği bir saha ister ki, bu saha ancak ahiret hayatıdır.
Tabiri caiz ise, bir yatırımcı, bütün sermaye ve birikimini vitrin ve numuneye yatırmaz.
Asıl işi için harcar, ama asıl işini iyi tanıtacak ve reklamını tam yapacak bir vitrini de mükemmel olarak tanzim eder. ALLAH dünyayı ahiretin bir vitrini şeklinde tanzim ettiği için, dünyadaki bütün sistem ve işler ahiretin tanıtımı ve reklamı için düzenlenmiştir.
Öyle ise isim ve sıfatlar bu dünya vitrininde kafi derecede tecelli ederken, asıl yerde, yani ahirette ise tam tecelli edecektir.
Mesela, beka duygusunu verip, bu duyguyu tatmin edecek ahireti icat etmemek ALLAH’ın sonsuz hikmeti ile bağdaşmaz.
Gözü verip, gözün göreceği manzaraları yaratmamak nasıl hikmetsizlik ise, gözün fena ve zevale mahkum olması da aynı derecede hikmetsizlik olur. Hikmete uygun olan ise, gözün cennette ebedi manzaralara ebedi bir şekilde entegre olması ile mümkündür...
İşte bu ve buna benzer sayısız emare(Alâmet, işaret) ve asarlar(Eserler), hepsi ahirete ve ahiretin dünyadan istediklerine işaret ediyor ki, bize bu emare ve asarları peygamberler ders veriyor ve İslam’ın hakkaniyetini kati bir şekilde bize gösteriyorlar.
Bu ispatlar karşısında insanın yapacağı tek seçenek,
iman ve ibadettir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder