İnsan için hayatın her çeşit lezzetini ve keyiflerini tadarak yaşayabilmenin ölçüsü nedir?
Dünya hayatında lezzet ve keyfi takip etmenin şartları vardır:
Birinci Şart: Lezzet ve keyif helal dairesinde olmalıdır.
Haram yollardan lezzet ve keyif takip etmek insanı cehenneme yuvarlar. Üstad'ın ifadesi ile "Helal dairesi keyfinize kafidir, harama girmeye lüzum yoktur." Meşru dairede insan serbesttir.
İkinci Şart: Lezzet ve keyfin manevi ücreti olan şükrün eda edilmesi. Yani insan şükür için helal her lezzeti takip edebilir. Zaten ALLAH insanının mahiyetine bin bir cihaz ve latifeleri külli bir şükür yapabilmesi için takmıştır. Öyle ise ALLAH’a külli şükür yapabilmenin yolu helal her lezzet ve keyfin tadılabilmesi ile mümkündür. Ancak o zaman insan, ALLAH’ı bütün his ve cihazları ile tanıyıp ona göre şükür yapmış oluyor.
Üçüncü Şart: Helal dairesinde de olsa, israf ve aşırılığa kaçmamaktır. Zira bu alem doyumluk değil, tadımlıktır. Tatmaya izin var ama hayvan gibi yutmaya izin yoktur. İsrafa kaçmamak kaydı ile lezzet ve keyif takip edilebilir.
Dördüncü şart: Sevad-ı azam denilen insanların genel durumunu da göz önünde bulundurmak.
İkinci Şart: Lezzet ve keyfin manevi ücreti olan şükrün eda edilmesi. Yani insan şükür için helal her lezzeti takip edebilir. Zaten ALLAH insanının mahiyetine bin bir cihaz ve latifeleri külli bir şükür yapabilmesi için takmıştır. Öyle ise ALLAH’a külli şükür yapabilmenin yolu helal her lezzet ve keyfin tadılabilmesi ile mümkündür. Ancak o zaman insan, ALLAH’ı bütün his ve cihazları ile tanıyıp ona göre şükür yapmış oluyor.
Üçüncü Şart: Helal dairesinde de olsa, israf ve aşırılığa kaçmamaktır. Zira bu alem doyumluk değil, tadımlıktır. Tatmaya izin var ama hayvan gibi yutmaya izin yoktur. İsrafa kaçmamak kaydı ile lezzet ve keyif takip edilebilir.
Dördüncü şart: Sevad-ı azam denilen insanların genel durumunu da göz önünde bulundurmak.
Yani bulunduğu toplumun çoğunluğu aç ve sefil iken, lezzet ve keyif takip etmek hem insanlığa hem de Müslümanlığa yakışmaz. Ama toplumun genel durumu iyi ise, ona göre lezzet ve keyif takip edilebilir.
Özet olarak, yukarıdaki şartlar dahilinde insan, dünya hayatının her çeşit lezzet ve keyfini tadıp takip edebilir.
Özet olarak, yukarıdaki şartlar dahilinde insan, dünya hayatının her çeşit lezzet ve keyfini tadıp takip edebilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder