24 Kasım 2022 Perşembe

 Hz MUHAMMAD (pbuh) kaliteli ,karakterli, asil, vakarlı, saygın, centilmen,beyefendi birisidir. 

İnsan ilişkileri her zaman seviyeli tutmuştur. Karşısındaki insan çirkinleşse de O(pbuh) çizgisini bozmamış üstelik Şefkatli davranmıştır. 


 Hz MUHAMMED(pbuh) kadınlara , kızlara düşkünlüğü yoktu . şehvetine düşkün biri değildi. Evlilik hayatı sadakat üzerineydi fırsatı ve imkanı olmasına rağmen zina yapmadı. Kimsenin karısına kızına asılmamıştır. 

Eğer şehvetine düşkün biri olsaydı o zamanın ve bu zamanın insanları gibi sürekli beraberlikleri olurdu.  kız arkadaşları olurdu . bir çok sevgilisi olurdu . zina dolu yaşantısı olurdu .



Şehvetin dorukta olduğu 15 yaş ve 45 yaş arasıdır. Bu zaman diliminde  bir yaşlı kadından razı olmuş ve onun evlenme teklifini kabul etmiş ve o ölene kadar başka kimseyle evlenmemiştir.

  45 yaşından sonra şehvetin azaldığı dönemde ise önemli hikmetlere ve sebeplere dayalı evlilikler yapmıştır.




"Watt'a göre MUHAMMED'in bütün evlilikleri arkadaşlık ilişkilerini güçlendirme politikasına hizmet ediyordu ve Arap gelenekleri üzerine kurulmuştu.[3] EspositoMUHAMMED'in bazı evliliklerinin dul kadınlara yeni bir yaşam şansı vermeyi amaçladığını ifade eder.[4][5] Francis Edwards Peters'a göre MUHAMMED'in evlilikleri hakkında genellemeler yapmak zordur; onlardan bazıları politik, bazıları acıma, bazıları savaşta eşi ölen hanımların sokakta ve yaşam olarak zorluk çekmemeleri işleri ile alakalıydı.[6] .[wikipedia]"


Hz MUHAMMEDdin(pbuh) evliliklerinin birinci sebebi  Evlediği hanımların PEYGAMBERden (pbuh) öğrendiklerini insanlara ve özellikle bütün hanımlara anlatmalarıdır. 


1 . Karısı haticedir bazı rivayetlerde 45 yaşında olan hatice evlilik teklifini kendisi yapmıştır 


2.Karısı ilk müslümanlardan olan sevdedir 55 yaşındaki sevde ile evliliğinin sebebi kimsesiz ve yardıma muhtaç olmasından dolayıdır


3.karısı ayşedir . araplarda kız çocuklarının yaşları ergenliğe girdiklerinden itibaren başlardı. rivayetlere göre ayşenin yaş tahmini 17 /18 civarıdır . Hesaplalamalara göre "Tarihçilerin ve bibliyografların tespitine göre Ayşe, Peygamberin kızı Fatıma'dan beş yaş küçüktür. Fatıma Peygamberlikten 5 yıl önce doğmuştur. Demek ki Ayşe, Peygamberliğin başlangıç yılında doğmuştur. O (pbuh) Peygamber olduktan itibaren 13 yıl Mekke'de kaldı. Peygamber hicret ettiği zaman Ayşe 13 yaşında olmalıdır. Peygamber Medine'ye göçtükten iki yıl sonra Ayşe ile evlendiğine göre (el-İsâbe: 4/359) demek ki evlendiği zaman Ayşe en az 15 yaşında idi. Ayrıca Ayşe, Peygamber'le nişanlanmadan önce Cübeyr ibn Mut‘im’e nişanlı veya sözlü idi.  yani ayşe çocuk yaşında değildir. ayşe hadisci,tefsirci ve fıkıhçıdır 


4.karısı hafza kocası savaşta ölünce yalnız kalmıştır hafzayla evlenmeyi başkaları kabul etmeyince O (pbuh) evlenmiştir.  


5. karısı zeynep kocası  savaşta ölünce yanlız kalmıştır.zeynep rivayetlerde 60 yaşında yardıma muhtaç yaşlı kadın olduğudur ve evliliğinden iki yıl sonrada ölmüştür.



6.karısı ümmü selemedir. rivayetlere göre 44 yaşında yardıma muhtaç dul ve bir çok çocuğu olan yaşlı kadındır. 


7.karısı düşmanı süfyanın kızı ümmü habibedir. 

Mekke’nin zor şartlarında inancını yaşayamayınca, kocasıyla birlikte Habeşistan’a hicret etme mecburiyetinde kalmıştı. Ancak bu esnada kocası önce Hristiyan olmuş, sonra da ölmüş, yalnız kalmıştır.Peygamber  (pbuh) evlenmeseydi , yalnız ve kimsesiz bu kadın, ya Mekke’ye dönecek babasının ve ailesinin şiddetli zulümleri karşısında dinini bırakacak, ya Hristiyanlardan yardım dileyecek, ya da kapı kapı dilenip hayatını sürdürecekti.Bu evlilik vesilesiyle, o gün için Müslümanların ve Peygamber (sav)’in azılı düşmanı olan Ebû Süfyan, inananlara yaptığı işkenceyi hafifletmiş, içinde Hz. Peygamber’e karşı olan azılı kini birazcık dahi olsa dinivermişti. Daha geniş dairede ise, Emevîlerle bir akrabalık te’sis edilmiş oldu ki, bu da onların Müslümanlığa girmelerini kolaylaştıran bir unsur oldu. 

Açıkça görüldüğü gibi bu evlilikte de, kimsesiz kalan birinin yardımına koşup, onun elinden tutma, onun vesilesiyle Müslümanlara yapılan işkenceyi hafifletme ve azılı düşman biriyle akrabalık kurup, onun imana gelmesine vesile olma vardır.


8.karısı cüveyriye 

Peygamber (sav)’in bu evliliği de altmış yaşları dolayındadır. Bu evlilikte O, önemli bir kabileyle akrabalık kurmayı hedeflemiş, pek çok esirin serbest bırakılmasını sağlamış, bundan da önemlisi pek çok Yahudi’nin İslâm’la şereflenmesine vesile olmuş ve kocası savaşta ölen, dolayısıyla İslâm’a ve Müslümanlara aşırı bir şekilde kinle dolu bir hanımı, şefkat kanatlarının altına alarak onu müminlerin anası mertebesine yükseltmiştir.



9. safiye 


yahudi olan babası, kocası ve kardeşi öldürülmüş, kabilesinden pek çok kimse esir alınmıştı. Safiyye, İslâm’a karşı aşırı bir şekilde kin ve nefretle doluydu.

Savaş sonrası Peygamber (pbuh) onu kendi nikahına alarak, yumuşamasını sağlamış oldu. Bu evlilikle de Yahudilerin önemli bir bölümüyle akrabalık kurulmuş, onların Müslümanlığı yakından tanımaları imkânı sağlanmış oldu . 


10.mariyetül kobtiyye

Peygamber (sav) İslâm’a davet için etraftaki hükümdarlara mektuplar gönderiyordu. Bunlardan birisi de Mısır hükümdarı Mukavkıs’tı. Mukavkıs, elçiyi güzel bir şekilde karşılamış, Peygamber’e birtakım hediyelerle birlikte iki de cariye göndermişti. Peygamber(pbuh) Mariye’yi azad ederek, onunla evlenmiştir ki, oğlu İbrahim, işte bu hanımındandır.

Bu evlilik, bütün Mısırlılar üzerinde büyük bir te’sir icra etti. Müslümanlarla Mısır’daki Bizanslılar arasında çıkan savaşta, Mısırlılar tarafsız kalmış, Bizanslılara arka çıkmamışlardır. İşte bunun sebeplerinden birisi de, kendi milletlerinden olan bir kadının, Peygamber’le evli oluşudur.



11.meymune 

Peygamber’le Müslümanlar, Mekke’ye tavaf ziyaretine gitmişlerdi. Bu sırada Peygamber’in amcası Abbas, Peygambere Meymûne’yle evlenmesini teklifi etti. Zira Meymûne, Abbas’ın baldızı olup, nikah yetkisini ona vermişti. Peygamber de bu teklifi kabul buyurarak, onunla nikahlandı. Bu durum karşısında Mekkeliler: "Demek ki, Peygamber  hemşehrilerine hâlâ dostluk ve hayır duyguları besliyor." yorumunu yaptılar.

Bu evliliği yaptığında da Peygamber, altmış yaşları civarındadır. Gayesi, yine dul kalan bir kadına yardım elini uzatma, Müslüman olduğu hâlde Mekke’de müşriklerin içinde kalan birini bu sıkıntıdan kurtarma ve Mekkeliler’e karşı bir jest yapma vardır.



12. zeynep 


Cahiliyyet döneminde kölelik ve imtiyazlı sınıf kavramı en koyu biçimde yer etmişti. Bunun ortadan kaldırılması ve insanların ALLAH katındaki üstünlüğünün sınıf, rütbe, ırk farklılığıyla değil, takva ile olacağı vurgulanmalıydı. Bunun için en hassas konulardan biri olan evlilik ile bu yanlışın kaldırılması gerekliydi.


Peygamber (pbuh) zeyneb gibi asil soylu ve güzel bir kızı, kendi azad ettiği hizmetçisi Zeyd ile evlendirmekle bu alanda bir adım atmak istemişti. 


Fakat bu evlilik iyi yürümedi. Aralarında samimî bir sevgi ve saygı oluşmadı. Zeyneb, dindar ve ALLAH'tan korkan bir kadın olmasına rağmen güzelliği, asaleti ile iftihar ediyor, azatlı bir köle olan kocasına iğneleyici sözler söyleyip tepeden bakıyordu.

Zeyd, artan bu geçimsizliğe dayanamadı.Peygamber(pbuh) müracaat ederek karısını boşamak istediğini söyledi. ve sonunda karısını boşandı. 

Aradan bir süre geçtikten sonra, sıra Cahiliyette yaygın bir başka yanlış adetin kaldırılmasına gelmişti. Bu da evlâtlıkların, öz evlât gibi kabul edilmesi, dolayısıyla onların hanımları da babalıkların öz kızı hükmünde telâkki edilmesi yanlışı idi.

İslâm, evlâtlık kurumunu temelden değiştirmişti.


(Ahzab, 33/5) 


zeyneb'i daha önce bakire iken de tanıyan Peygamber (pbuh), onu Zeyd'le evlendirmeden önce de evlenebilirdi. Buna bir engel yoktu. 

bu evlilikte toplumda yaygın eski yanlışların düzeltilmesi ve yeni bir takım hükümlerin yerleştirilmesi gibi önemli hikmetler vardır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder